Amb aquesta activitat ens proposem observar el desenvolupament d'algunes operacions lògiques dins del període de les operacions concretes i d'acord amb la perspectiva piagetiana.
A l'hora de fer aquestes pràctica, hem escollit dos nens de diferent edats, un de 7 anys i 10 mesos, i l'altre de 10 anys i 9 mesos, i els hi hem realitzat les mateixes proves,per tal de poder comparar si en aquestes edats hi havia diferències notables en quant a la conservació, de pes, volum, longitud...
Les proves que hem passat als nens han sigut les següents:
1. PROVES DE CONSERVACIÓ
1.1. CONSERVACIÓ DE LA SUBSTÀNCIA
Utilitzarem dues barres de plastilina de diferent color i davant del nen farem una bola amb cadascuna de les barres.
• Pregunta: Hi ha la mateixa quantitat de plastilina a les dues boles? Per què?
A continuació, agafarem una de les dues boles i, sempre davant del nen, li donarem forma de “xurro”.
• Pregunta: I ara, tenim la mateixa quantitat de plastilina? Com ho saps?
Si ens respon que NO hi ha la mateixa quantitat:
• Pregunta. Què podem fer per tenir-ne igual?
Si ens respon que SI que hi ha la mateixa quantitat, afegim el següent comentari: ahir, un altre nen em va respondre que hi havia més quantitat a la que té forma de xurro...
• Pregunta: Qui té raó, tu o l’altre nen? Perquè?
Per finalitzar aquesta prova:
• Pregunta: si ara agafes la que té forma de xurro i li tornes a donar forma de bola, hi haurà la mateixa quantitat a les dues boles? Per què?
1.2. CONSERVACIÓ DEL PES
Tornem a tenir les dues boles de plastilina. El procediment és el mateix
• Pregunta: penses que aquestes dues boles de plastilina pesen el mateix? Per què?
Ara li demanarem que sigui ell/a qui agafi una de les dues boles i la “transformi” en un xurro, com heu fet vosaltres abans.
• Pregunta: i ara, pesen el mateix? Quina pesa més? Per què?
• Què podem fer per a que pesin el mateix?
El nen d’ahir em va dir que la que té forma de bola pesa més que la que té forma de xurro, qui dels dos té la raó? Per què?
1.3. CONSERVACIÓ DE LA LONGITUD
Li presentem dues palletes (de les utilitzades per veure) i li demanarem que comprovi si tenen la mateixa mida:
• Són igual de llargues?
Les col•locarem horitzontalment (i paral•leles entre elles) davant del nen. A continuació mourem una de les palletes una mica cap a la dreta i l’altra una mica cap a l’esquerra.
• Pregunta: i ara, tenen la mateixa mida? Per què?
• Quina és més llarga? Per què?
• Què podem fer per a que tornin a ser igual de llargues?
Si ens ha contestat que segueixen essent igual de llargues encara que les haguem mogut, llavors afegim: el nen d’ahir em va dir que ja no eren igual de llargues, que una era més llarga que l’altra; a qui he de creure? Per què?
2. PROVA DE CLASSIFICACIÓ
Material:
Dues col•leccions de blocs lògics (formes: quadrats, triangles i rodones; colors: blau, vermell i groc; mides: grans i petites)
Procediment:
Situarem totes les peces de manera desordenada davant del nen/a i li demanarem que ordeni totes aquelles peces, que ho faci com ell/a vulgui, que procuri que quedin ordenades de la millor manera possible.
No li donarem cap mes consigna, si el nen pregunta si ho fa bé, ens limitarem a dir-li com tu vulguis, com a tu et sembli que estan més ben ordenades.
Prendrem nota de com les ha distribuït (podem fer una foto de tal com les ha ordenat) i li demanarem que ens expliqui com ho ha ordenat (enregistrarem la seva explicació)
3. QUANTIFICACIÓ DE LA INCLUSSIÓ
Material:
5 mandarines i tres prunes (podem presentar-li qualsevol altra peça de fruita)
Procediment:
Es situen totes les peces de fruita davant del nen i se li pregunta: Quantes mandarines hi ha? Quantes prunes hi ha? Què et sembla, que hi ha més mandarines o fruites? Per què? Ens assegurem la situació fent-li el comentari següent: ahir un nen hem va dir .... (el contrari que els que ens ha dit ell/a), qui et sembla que té raó, ell o tu? Per què?
Després de passar aquestes proves als 2 nens, hem obtingut els següents resultats:
INFORME SOBRE LA PRÀCTICA
Edat del nen/a: _ 10_ anys, ___9____mesos
RESULTATS DE LES PROVES
NOCIONS DE CONSERVACIÓ
Descripció: Utilitzant dues barres de plastilina de diferents colors i davant del nen, fem una bola amb cadascuna d’elles, després en fem “xurros”, i li anem fent preguntes al nen, per tal de saber si es capaç d’observar que ni la substància, ni el pes ni el volum no varien en cap de les proves, que hem explicat anteriorment.
Conservació de la substància: Si, el nen creu que la substància és la mateixa, perquè els dos provenen de pacs igual de grans.
Conservació del Pes: Si, s’adona que si hi ha la mateixa quantitat de substància, el pes haurà de ser el mateix.
Conservació del volum: Si, el nen té ben assolit el concepte del volum, ja que quan li ensenyem les palletes veu que eren iguals i que no els hi hem modificat la mida, simplement les hem mogut de lloc.
Interpretació: Hem pogut observar que al nen aquestes proves li semblaven absurdes, ja que tenia aquests criteris ben assolits, i que era obvi la resposta que havia de donar a les preguntes que li fèiem.
CLASSIFICACIÓ
Descripció: Li hem ensenyat al nen diferents peces en quant a mida, forma i color, i li hem demanat que les ordenes a la seva manera, com ell vulgues. El nen s’ha estat una estona observant-les, i finalment les ha ordenat per mides i formes geomètriques.
Interpretació: Pensem que ha fet una classificació bastant acurada, ja que ha ordenat totes les peces segons la seva forma i la seva grandària, però encara ho hagués pogut millorar, si també les hagués classificat per colors.
QUANTIFICACIÓ DE LA INCLUSIÓ
Descripció: Per fer aquesta prova, hem col•locat 5 mandarines i 3 pomes davant del nen, i li hem preguntat: quantes mandarines hi ha? I pomes? Que et sembla que hi ha més mandarines o fruites? Per que?
Interpretació: El nen ha contestat les tres preguntes de manera ràpida i encertada, la que més li ha costat ha sigut la de les mandarines o la fruita, però ha dit la resposta correcta, fruita. No li a representat cap dificultat excessiva el fet de respondre-les.
INFORME SOBRE LA PRÀCTICA
Edat del nen/a: ____7___ anys, ___10____mesos
RESULTATS DE LES PROVES
NOCIONS DE CONSERVACIÓ
Descripció: Utilitzant dues barres de plastilina de diferents colors i davant del nen, fem una bola amb cadascuna d’elles, després en fem “xurros”, i li anem fent preguntes al nen, per tal de saber si es capaç d’observar que ni la substància, ni el pes ni el volum no varien en cap de les proves, que hem explicat anteriorment.
Conservació de la substància: Si, diu que hi ha la mateixa quantitat en una bola que en l’altra, al igual que també ho afirma quan fem un “xurro” amb una de les boles, ell diu que “no l’has partit per la meitat, i com que tots dos són igual de grans hi ha la mateixa quantitat.
Conservació del Pes: Si, manté la mateixa explicació anterior, diu: no l’has partit per la meitat i no n’hi has afegit, per tant pesen igual.
Conservació del volum: Si, diu: no l’has estirat més una que l’altra, per tant les dos són iguals, les dos iguals.
Interpretació: Podem concloure que té perfectament assolits els conceptes de conservació de la substància, el pes i la longitud, ja que les seves respostes han estat correctes, sense vacil•lacions.
CLASSIFICACIÓ
Descripció: Li hem ensenyat al nen diferents peces en quant a mida, forma i color, i li hem demanat que les ordenes a la seva manera, com ell vulgues. Primer ha posat els triangles petits blaus junts, els quadrats grans grocs junts, les rodones petites taronges juntes... i així amb totes les formes que tinguessin la mateixa forma, mida i color. Tot en grupets de dos peces.
Interpretació:Podem afirmar que el seu criteri a l’hora d’ordenar les peces està molt elaborat, ja que ha tingut en compte diferents aspectes com són la mida, la forma i el color. Per l’edat que té el nen està força desenvolupat.
QUANTIFICACIÓ DE LA INCLUSIÓ
Descripció: Per fer aquesta prova, hem col•locat 4 mandarines, 2 plàtans i una poma davant del nen, i li hem preguntat: quantes mandarines hi ha? I plàtans? I pomes? Que et sembla que hi ha més mandarines o fruites? Per que?
Interpretació: El nen ens ha respost bé a les tres primeres preguntes, les que fan referència a quina quantitat hi ha de cada fruita. Quan li hem preguntat si hi havia més mandarines o fruites, ell ràpidament ens ha respost mandarines. Llavors li hem exposat el cas d’una nena que va dir que hi havia més fruita, i al cap d’una estoneta, a reflexionat i ens ha dit que hi havia més fruita, que la nena tenia raó.
Amb els resultats d'aquestes dues proves, hem pogut arribar a la conclusió que els nens començen a tenir nocions bastant exactes de conservació quan es troben prop dels 8 anys, i que a mesura que es van fent grans, són capaços d'augmentar aquestes capacitats, i ja responen segurs i sense por a equivocar-se.
dilluns, 23 de novembre del 2009
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Hola nois! molt bé la pràctica i el poder comparar els resultats entre dos nens de diferents edats. Ara només us falta la 2ona part d'aquesta activitat, on a partir dels resultats dels altres grups heu de intentar donar una pauta evolutiva, etc.
ResponEliminaÀnims,
Pilar Sansó
Hola Pilar, ja hem enviat la segona part de la pràctica 3.
ResponEliminaVeuràs que hi hem posat una taula amb el recull de tots el resultats dels companys, d’aquesta manera és fa més ràpida la visualització.
Gràcies
Gerard, Dídac i Jordi
Hola!som els eixerits, us hem enviat la nostra part de la pràctica 5 al correu de: 3mosqueters@gmail.com
ResponElimina