dilluns, 25 de gener del 2010

PRÀCTICA 6 - DESENVOLUPAMENT AFECTIU, SOCIAL I DE LA PERSONALITAT


UNA CLASSE DIVIDIDA



Preguntes a debat:
En el reportatge tots els infants apareixen com a vulnerables davant els efectes del prejudici racial.


¿Quins efectes va produir en els nens i les nenes que es trobaven en la posició superior i quins eren els efectes en els nens i nenes que es trobaven en la posició inferior?

Un cop la mestra planteja la situació de conflicte, els alumnes que en aquell moment és trobaven amb les característiques del grup amb superioritat, presentaven l’autoestima molt més alta, és mostraven molt més reivindicatius amb les conductes errònies de l’altre grup ara discriminat. També és mostraven molt més participatius en les activitats de classe, i els resultats del rendiment a classe és veien augmentats.
En canvi aquells que ara es trobaven en l’altre grups, estava sent discriminat, presentaven una aparença reprimida, trista, no eren capaços de realitzar bé la feina, ja que tota l’estona pensaven amb el mocador identificatiu que la mestra els havia posat.

¿Què passa quan les posicions s’inverteixen i els infants que havien estat discriminats negativament passen a ocupar la posició superior?
Un cop la mestra explica que s’ha equivocat amb les característiques dels ulls, els nens que fins ara es sentien superiors passen a ser els reprimits i els reprimits passen a ser els bons. Curiosament els rols i les conductes també s’intercanvien. Els que fins ara havien estat reprimits ara milloren amb els resultats i els altres empitjoren.



¿Què passa amb les experiències positives anteriors amb els companys/es de classe quan s’està sotmès a situacions vivencials de discriminació?
Tot allò que havien adquirit al sentir-se superiors ara ho perden. Els resultats amb les proves escrites que la mestra els fa fer són força més negatius. Fins i tot els resultats dels alumnes que han passat de ser considerats bons a ser considerats dolents presenten els resultats més negatius que aquells nens ja des d’un bon principi era considerats els dolents.


¿Com queda afectat el rendiment acadèmic, durant i desprès de l’experiència?
Com ja hem dit, durant l’experiència puja el rendiment de la part de la classe considerada superior i baixa el de la considerada inferior.
Després de l’experiència els rendiment de la classe en general augmenta, és mante força estable, i és bastant general en tots els alumnes de la classe.


¿Com es pot promoure, des de l’escola, el desenvolupament de L’empatia i d’actituds i conductes no discriminatòries?
Primer de tot, dir que considerem que aquesta experiència és molt bona, és molt directa, contundent, ja que fa posar a l’alumnat a la pell d’una persona discriminada.
Tota aquella activitat basada en la fomentació de l’empatia envers als iguals, és molt bona ja que els nen/a serà capaç de sentir, de poder viure que és el que se sent quan algú és discriminat pels companys.
Serà molt bo organitzar tallers, on en petits grups, la classe pugui treballar casos donats per la mestra, és a dir aquesta planteja un conflicte i seran els propis alumnes els que hauran d’analitzar la situació, trobar el fet que la desencadenat, i proposar possibles solucions.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada