dimarts, 1 de desembre del 2009

PRÀCTICA 4 - LA CONSTRUCCIÓ DE LA IDENTITAT INTANTIL

Las siete alcantarillas. Maca
Chus Gutierrez



Link: http://www.youtube.com/watch?v=p8-_H2_E9bE&feature=PlayList&p=55250343436F88B8&playnext=1&playnext_from=PL&index=14

Binta y la gran idea
Javier Fesser


Link: http://www.youtube.com/watch?v=dGRVSvCilTo&videos=aKVlzoeuJAQ&playnext_from=TL&playnext=1

1. Analiza el microsistema familiar i la resta d’elements dels ecosistemes de les nenes Maca y Binta.
Maca
La Maca es una nena d’uns 6 anys, viuen a una “xabola” es un barri molt pobre. El pare treballa recollint ferralla, i la mare és dedica a fregar vidres de cotxes i manté la casa.
La Maca te dos germans més grans. El gran no estudia i roba (sovint es perseguit per la policia i la Maca o veu com un joc). El germà mitja si que va a l’escola.
El pare quan arriba a casa pega a la mare (maltractaments) fins que la mata.
L’entorn és de pobresa extrema. El pare fa la figura de patriarca , la mare es submisa, ella intenta ensenyar el que és bo com pot (no accepta diners robats del fill gran).
La Maca viu, el món de la seva perspectiva, és feliç, no coneix cap alter món. Després la donen amb adopció.
També al ecosistema i influencia un grup de musica de nens, que fan percussió anomenat LA MURGA i també el barri on viu anomenat la “villa de Las siete alcantarillas”.
Binta
El pare, Sabu Diatta, es pescador, i la mare es cuida de la casa, a mes treballa al camp. Té un germà petit. La Binta esta escolaritzada a diferencia de la seva cosina que no.
En aquell entorn, les dones no van a l’escola, ja que es té la idea de que la dona a d’encarregar-se de la llar.
La Binta té un germà petit. El pare és més permissiu, té idees, vol evolucionar a la nova època. La seva mare treballa al camp amb altres dones per estar juntes.

2. Reflexioneu sobre el seus respectius contextos de desenvolupament i el paper que juga l’escola i el mestre en cada cas.
Maca: És molt difícil surti de la pobresa, sol pot ser aconseguir gràcies a la família que l’adopta. L’escola no intenta arreglar la societat en els quals dona classe i no s’implica.
Binta: El paper del mestre es ensenyar uns valors, l’escola i el mestre son determinants en el desenvolupament.

3. Com pot influir l’ecosistema en la construcció de la seva identitat?
En el cas de la Maca, segurament si no l’haguessin adoptat, seria un reflex de la seva mare ja que ella aquella vida la veia com un patró, ja que no havia tingut oportunitat de veure’n cap més.
En canvi la Binta té ambició, vol estudiar, i arribar a tindre una carrera. Per tant, podem arribar a entendre que el context és molt important.
Conclusió: Tot el que envolta al nen es influeix a la creació d’una identitat i al futur de la persona i com afrontarà la vida.

IMAGINA-T’HO

Com serà la seva família? La seva família estarà formada per pare i mare. Estarà adaptada a les característiques de la societat, es a dir, porta pírcings o tatuatges. Segurament un d’ells o els dos tindrà una carrera universitària.
Quin caràcter tindrà? Serà una persona amable, conscienciada amb el tema d’immigració i el canvi climàtic, ja que son els temes del futur perquè el nostre món s’està globalitzant i creant aquest canvis de població en la societat.

Com vestirà? Vestirà normal sense abusar de les marques ja que els seus pares li hauran ensenyat que tampoc cal malgastar els diners amb roba molt cara.
Què sabrà fer? Tocarà el piano ja que la musica li agradarà molt, i serà voluntària a una ONG i ajudarà a d’integració dels immigrants a l’escola.
Què li agradaria fer? El seu major desig serà canviar el món però es conscient que es una meta molt difícil d’aconseguir tot i que lluitarà per aconseguir millores per molt petites que siguin.

Com serà el seu grup d’amistats? El seu grup d’amistats seran de ideologia molt semblant a la seva ja que creiem que la societat del futur es globalitzarà més, cosa que portarà a una societat molt conscienciada amb el canvi climàtic i el tema de la immigració.

Què estudiarà? Estudiarà dret per poder defensar a la gent amb necessitats i problemes socials. Intentarà aconseguir millores per tota la gent amb menor capacitat econòmica i problemes com seria l’addició a la droga, entre d’altres.
De què treballarà? Advocat. Tot i que realitzarà ajudes socials a centre d’integració i ONG’s.

Preguntes entorn a la transparència

La resposta es bastant globalitzada en que la família constarà de pare i mare, ja que la gran majoria de les nostres famílies estan constituïdes d’aquesta manera. Com sempre passa a tot arreu i agut alguna diferencia, ja que va surti la opció de família monoparental.
Pel que fa al tema de si seria nen o nena, la gran majoria va dir nen cosa que possiblement es on hi ha més “sexisme”. També aquet tema es va veure reflectit en el moment de dir quins estudis farien ja que els que van triar que seria nena faria possiblement magisteri, que en la societat en que vivim esta marcat que sol o fan les noies, i si era noi tenia que fer una enginyeria o medicina, que com passa al cas de magisteri també esta vist que es una carrera de homes.

Per a avançar ...

• Què podem fer cadascú de nosaltres per avançar cap a la igualtat real entre homes i dones i per a l’eradicació de la violència de gènere? Argumenteu la vostra resposta
Segons aniran venint les noves generacions, cada vegada i haurà mes igualtat fins arribar al punt que no existiran diferencies de gènere. Per aconseguir això s’ha de fer un educació preparada pel futur, en el qual la igualtat serà necessària. Pel que fa a la violència de gènere també s’hauria de veure de on sorgeixen el casos ja que possiblement les famílies de classe mitjana del país no acostuma a passar, ja que normalment la majoria dels casos son de immigrants.
Es molt difícil de eradicà la violència ja que no podem preveure quan passarà ni tampoc sabem el lloc, de totes maneres s’estan fent molts campanyes de prevenció i que al mínim gest de violència hi ha un numero que atent als casos.

• Quina actuació creieu que es pot fer des de l’àmbit escolar per tal de contribuir a la construcció d’identitats infantils més igualitàries i menys estereotipades?
Alhora de explicar qualsevol història que no hi hagi marcat les característiques de cada gènere, com seria la dona a casa fent el manteniment i cuinant, i l’home portant el sou a casa i sent la persona amb l’autoritat, s’hauria de intentar esborrar els estereotips.
Apart també hi ha molts llocs on també es pot reflectit com seria el cas que algunes feines ja estan marcades per un gènere cosa que implica un diferenciació del gènere.

1 comentari:

  1. Hola companys!
    El dimarts per certes circunstancies no vam poder venir a classe aixi ke os demanem que ens faciliteu un correu electronic per poder-vos enviar la nostra pràcitca! El nostre és : platans@hotmail.es Gràcies! Ens veiem!

    ResponElimina